Jako osoba pověřená podle § 48 odst. 2 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí nabízí Centrum pomoci Střecha podle písm. d) uzavírání dohod o výkonu pěstounské péče a podle písm. f) poskytování výchovné a poradenské péče při výkonu pěstounské péče a sledování výkonu pěstounské péče.
Zajišťovat doprovázení pěstounů dětí v pěstounské péči - pomáhat rodinám vytvářet takové podmínky, aby dítě, které nemůže vyrůstat ve své biologické rodině, mohlo zdárně vyrůstat ve fungující pěstounské rodině. Pomoc vede ke stabilizaci náhradní rodiny a je prevencí nežádoucích jevů v rodině a selhávání náhradní rodinné péče. Vede k optimalizaci prostředí rodiny tak, aby dítě mohlo maximálně rozvinout a naplnit svůj individuální potenciál.
Při výkonu SPO pracovníci staví zájem dítěte na přední místo a vnímají ho jako respektovaného partnera při plánování výkonu SPO. Pracovníci Centra pomoci vždy zjišťují názor a potřeby dítěte a přispívají k jejich naplňování.
Základní cílovou skupinou jsou osoby pečující (pěstouni) a osoby v evidenci (tzv. pěstouni na přechodnou dobu) a dítě/děti svěřené do náhradní rodinné péče, dále další osoby blízké biologičtí rodiče, popř. širší rodina dítěte aktuálně na území Plzeňského kraje.
Do širší cílové skupiny patří rodiny s dětmi, které řeší výchovné nebo jiné problémy související s péčí o dítě nebo mají zájem se poradit nebo vzdělávat v oblastech výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovu. Dále je naší povinností poskytnout pomoc každému dítěti, které o to požádá (§8 zákona o sociálně-právní ochraně dětí). Stejně tak rodinám, které mají uzavřenou dohodu s jinou organizací.
Pondělí | 7:00 - 17:00 |
---|---|
Úterý | 8:00 - 15:00 |
Středa | 7:00 - 17:00 |
Čtvrtek | 8:00 - 17:00 |
Pátek | 8:00 - 14:30 |
Každé rodině zajišťuje koordinaci služeb a doprovázení v rámci dohody klíčový pracovník.
Služby v terénní formě probíhají v prostředí osoby, které jsou služby poskytovány, a na němž se předem společně domluví.
Služba je poskytována na základě uzavření Dohody o výkonu pěstounské péče a podle stanoveného Individuálního plánu ochrany dítěte, který vydává místní OSPOD.
Středisko realizuje sociálně-právní ochranu v zařízení odborného poradenství pro péči o rodinu a děti v Centru pomoci podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. Pracovníci vykonávají SPO v tomto rozsahu:
Salesiánské středisko mládeže - dům dětí a mládeže Plzeň ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (tzv. GDPR) zpracovává osobní údaje uživatelů služby pro poskytování služby doprovázení pěstounských rodin. Více informací k GDPR zde.
Uživatel služby poskytne při podpisu Dohody o poskytování služeb písemný souhlas ke shromažďování, zpracování a uchovávání osobních údajů za účelem poskytování služby. Údaje jsou shromažďovány ve spisu uživatele služby, který vede pracovník Centra pomoci. Ten zajistí, aby k němu neměly přístup nepovolané osoby. Pracovník uživatele informuje, jaké údaje bude o něm shromažďovat a jak s nimi bude nakládáno. Uživatel má rovněž právo nahlédnout do spisu, jaké údaje se o něm shromažďují. Centrum pomoci shromažďuje pouze takové osobní údaje, které jsou nezbytné pro stanovený účel a v rozsahu uzavřené smlouvy a zpracovává je pouze po dobu poskytování služby.
Stěžovat si na kvalitu poskytované služby, vyjádřit přání nebo podat připomínku ke změně konkrétní praxe může podat kterýkoliv uživatel sociální služby a to zcela beztrestně.
Stěžovat si je možné na pracovníka Centra pomoci, vedoucího Centra pomoci nebo na konkrétní praxi Centra pomoci. Stížnost na pracovníka řeší vedoucí, stížnost na vedoucího a praxi řeší ředitel Střediska. Ústní stížnost, je-li to v jeho kompetenci, řeší pracovník na místě. Není-li to v jeho kompetenci, postoupí ji vedoucímu.
Poskytovatel stížnost eviduje a řeší nejpozději do 14 dnů ode dne přijetí stížnosti. O výsledku, případně prodloužení lhůty vyřízení stížnosti, informuje poskytovatel stěžovatele osobně, telefonicky či emailem. U anonymních stížností výsledek řešení stížnosti poskytovatel zveřejňuje na informační vývěsce na adrese poskytovatele. Pro případ nespokojenosti s řešením ředitele Střediska je možné si stěžovat u zřizovatele (Salesiánská provincie Praha), nebo u ochránce lidských práv.
Salesiánské středisko mládeže Plzeň, Centrum pomoci Střecha – doprovázení pěstounských rodin, jako pověřená osoba k sociálně-právní ochrany dětí, má dle vyhlášky č. 473/2012 Sb. Zákona č.359/1999 zpracovat a dodržovat Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí.
S písemnou formou Standardů sociálně-právní ochrany se můžete seznámit po domluvě s Mgr. Evou Turkovou – vedoucí doprovázení pěstounských rodin. O kontakt je možné požádat na recepci Střediska.
Standard č. 1 - Cíle a způsoby činnosti pověřené osoby
Základní informace o činnosti pověřené osoby a jejím zaměření – poslání, cíle, cílová skupina, zásady činnosti, seznam činností. Pravidla vymezující možný střet zájmů mezi zaměstnanci pověřené osoby a klienty a řešení těchto situací.
Standard č. 2 - Ochrana práv a chráněných zájmů
Dodržování lidských práv a svobod, respekt k právům a názorům klientů v každodenní praxi, prevence a strategie nápravy porušování základních práv a svobod klientů. Ochrana dětí před zneužíváním, zanedbáváním a týráním – pravidla předcházení, zjišťování a řešení těchto situací.
Standard č. 3 - Prostředí a podmínky
Vytvoření bezpečného, přátelské a důstojného prostředí pro klienty – respekt k soukromí klienta a důvěrnost jednání. Materiální, technické a hygienické podmínky dle rozsahu poskytovaných činností pověřenou osobou
Standard č. 4 - Informovanost o výkonu SPO a činnosti pověřené osoby
Informace klientů o nabídce, rozsahu a podmínkách poskytování sociálně-právní ochrany pověřenou osobou, včetně postupů při odmítnutí klienta. Zveřejnění vnitřních pravidel a postupů a jejich provázanosti s kritérii standardů kvality sociálně-právní ochrany.
Standard č. 5 - Podpora přirozeného sociálního prostředí
Podpora vztahů dětí s jejich přirozeným sociálním prostředím, s jeho příbuznými a blízkými osobami – příprava a způsob průběhu kontaktů
Standard č. 7 – Přijímání a zaškolování zaměstnanců
Zajištění odborné způsobilosti a bezúhonnosti zaměstnanců pověřené osoby a dalších fyzických osob, které se podílejí na přímém poskytování sociálně-právní ochrany, včetně pravidel pro přijímání a zaškolování nových pracovníků pověřené osoby.
Standard č. 8 - Profesní rozvoj zaměstnanců
Hodnocení, podpora způsob oceňování zaměstnanců při naplňování profesních cílů a odbornosti, včetně zpracování jejich individuálních vzdělávacích plánů.
Standard č. 9 - Pracovní postupy pověřené osoby
Pracovní postupy a metodiky pro práci s klienty, včetně role klíčového pracovníka klienta v procesu doprovázení
Standard č. 10 - Dohoda o výkonu pěstounské péče
Pravidla pro proces uzavírání dohod o výkonu pěstounské péče a způsob seznámení klientů s účelem a obsahem dohody. Pravidla pro sledování, naplňování a aktualizaci dohody a stanovených cílů, včetně zpracování plánu průběhu pobytu dítěte v pěstounské péči. Podpora klientů v rozvoji a zvyšování kvality výkonu pěstounské péče prostřednictvím vzdělávacích plánů.
Standard č. 11 - Předávání informací
Zajištění součinnosti všech zúčastněných stran při výkonu pěstounské péče prostřednictvím pravidelného informování o průběhu sociálně-právní ochrany a naplňování plánu ochrany dítěte. Pravidla pro předávání klientů a informací o klientech mezi pracovníky pověřené osoby, zastupitelnost zaměstnanců
Standard č. 12 - Změna situace
Postupy v rámci podpory dětí, rodičů a pěstounů na významné změny v jejich životech, včetně ukončení pobytu dítěte v původní nebo náhradní rodině.
Standard č. 13 - Dokumentace o výkonu sociálně - právní ochrany dítěte
Pravidla o vedení dokumentace o klientech – založení, uzavření, zapůjčení spisu, nahlížení do dokumentace a pořizování kopií, včetně pravidel pro odmítnutí žádosti o nahlédnutí do spisové dokumentace klienta.
Standard č. 14 - Podávání a vyřizování stížností
Podávání, vyřizování, evidence stížností a podnětů ohledně kvality nebo způsobu poskytování sociálněprávní ochrany. Informace pro klienty – jakou formou stížnost či podnět podat, na koho se obrátit, kdo a jakým způsobem bude stížnost vyřizovat a v jaké lhůtě.
Standard č. 15 - Rizikové, havarijní a nouzové situace
Rizikové, havarijní a nouzové situace – jejich popis a postupy řešení, informovanost o těchto situacích u zaměstnanců a klientů.
Standard č. 16 – Zvyšování kvality výkonu sociálně-právní ochrany
Pravidelná aktualizace standardů, průběžná kontrola a vyhodnocování způsobu výkonu sociálně-právní ochrany formou zpětné vazby od klientů a dalších spolupracujících osob, organizací a institucí – nástroj zajišťování kvality poskytovaných činností a rozvoj pověřené osoby.
Adresa:
Revoluční 151/98, 312 00 Plzeň
Telefon:
377 266 953
Pondělí: 9:00–12:00 / 12:30–18:30
Úterý: 9:00–12:00 / 12:30–18:30
Středa: 8:00–12:00 / 12:30–18:30
Čtvrtek: 9:00–12:00 / 12:30–19:00
Pátek: 9:00–12:00 / 12:30–16:00
So - Ne: Zavřeno